Dersin Adı | Biyomühendislik Çalışmalarında İstatistiksel Tasarım ve Analiz |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BEN 501 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı lisansüstü öğrencilere tez çalışmaları süresince kullanacakları özgün araştırma konularını belirleyebilmelerini, araştırma sorularını ve dolayısıyla hipotezlerini üretebilmeyi ve deneysel çalışmalarını tasarlayabilmeleri için istatistiksel yöntem ve algoritmaları kullanabilmelerini sağlayabilmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders tez çalışmalarına yönelik araştırma metotları, araştırma konularının ve sorularının belirlenebilmesi, hipotez oluşturulması, istatistiksel deneysel tasarım yöntemleri, optimizasyon deneyleri, deneysel tasarım yöntemlerinin uygulanabilmesi için bilgisayar yazılımı kullanımını ve bilimsel araştırmalarda etik konularını kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bilgi edinmenin ve bilimsel çalışmaların tarihçesi, derse giriş | Foundations of Industrial Research and Experimental Design Jeffrey Luftig & Victoria Jordan, McGraw-Hill Publishing Company, 1998. (Bölüm 1) |
2 | Bir araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma tipleri ve amacı | Foundations of Industrial Research and Experimental Design Jeffrey Luftig & Victoria Jordan, McGraw-Hill Publishing Company, 1998. (Bölüm 2) |
3 | Deneysel tasarım geliştirilmesi, örneklem ve optimizasyon kavramları | Foundations of Industrial Research and Experimental Design Jeffrey Luftig & Victoria Jordan, McGraw-Hill Publishing Company, 1998. (Bölüm 3) |
4 | Veri analizi, parametrik ve non-parametrik tasarımlar | Foundations of Industrial Research and Experimental Design Jeffrey Luftig & Victoria Jordan, McGraw-Hill Publishing Company, 1998. (Bölüm 8) |
5 | Temel istatistiksel metotlar | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 2) |
6 | Tek ve çoklu faktörlü deneyler, varyans analizi (ANOVA) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 3-5) |
7 | Ara sınav | |
8 | Response surface tasarım ve yöntemleri (Box-Behnken, Design Expert yazılımı) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 6-8) |
9 | Response surface tasarım ve yöntemleri (Box-Behnken, Design Expert yazılımı) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 6-8) |
10 | Factorial tasarım ve yöntemleri (Taguchi OA, Design Expert yazılımı) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 6-8) |
11 | Factorial tasarım ve yöntemleri (Taguchi OA, Design Expert yazılımı) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 9) |
12 | Taguchi OA ile optimizasyon(Design Expert yazılımı) | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 9) |
13 | Araştırma proje sonuçlarının raporlanması | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (Bölüm 11) |
14 | Proje sunumu | |
15 | Proje sunumu | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Design and Analysis of Experiments D.C. Montgomery, John Wiley & Sons, New York, 2001 (8th Edition) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Foundations of Industrial Research and Experimental Design (formerley) Design of Experiments in Quality Engineering, Jeffrey Luftig & Victoria Jordan, McGraw-Hill Publishing Company, 1998.
Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, 2nd Edition. Box, George E. P., J. Stuart Hunter, and William G. Hunter. 2005. Wiley-Interscience.
Research Ethics for Scientists: A Companion for Students. C. Neal Stewart Jr. 2011 John Wiley & Sons, Ltd. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 37 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 46 | |
Proje | 1 | 40 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Biyomühendislik konularında yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri çeşitli Biyomühendislik problemlerini modelleme ve çözme amacıyla kullanır. | X | ||||
2 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; ilgili disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanır. | X | ||||
3 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri çözer. | X | ||||
4 | Doğa bilimleri ve Biyomühendislik temellerini kullanarak sistem, ekipman veya süreç tasarımı gerçekleştirir. | X | ||||
5 | Biyomühendislik alanındaki yeni gelişmeleri takip ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | |||||
6 | Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Biyomühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların profesyonel iş yaşamına getirdiği kısıtların farkındadır. | |||||
8 | Biyomühendislik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | |||||
9 | Biyomühendislik alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar. | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Biyomühendislik alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. | |||||
11 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri evrensel ve toplumsal amaçları doğrultusunda geliştirir. | |||||
12 | Biyomühendislik alanında bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlar, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest